کد مطلب:36608 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین. در این نوبت، بحث از عظمت باری و ذلت انسان و لزوم خشیت وی را پشت سر می گذاریم و به توضیح عبارتی دیگر از این نامه مبارك می پردازیم. امام (ع) در عبارات پیشین به فرزندشان فرمودند كه از خداوند و از عقوبت وی بیمناك باش و به دلیل حاجت عظیمی كه به پروردگار داری در طاعت وی بكوش. حال به دنبال آن می افزایند: فانه لم یامرك الا بحسن و لم ینهك الا عن قبیح چرا كه خداوند، تو را جز به كار نیكو فرمان نداده و جز از كار زشت [صفحه 136]
درس بیست و هفتم 69/9/2
صفحه 136.
در متون دینی بحث حسن و قبح اعمال به شیوه ی متكلمان مورد تصریح و تاكید نیست
رای اشاعره و معتزله در باب حسن و قبح
اشاعره برای تحكیم رای خود به مالكیت مطلق خداوند متمسك می شوند
ایده ی مالكیت مطلق خداوند از وضعیت حكومتی عصر سرچشمه می گرفت
بیانات امیرالمومنین با رای معتزله نزدیكتر به نظر می رسد
رابطه ی حسن و قبح و زیبایی و زشتی
رفتارهای آدمی هم زشت و زیبا دارند
زشتی و زیبایی امور نسبی اند
نسبی بودن به معنای گزاف بودن نیست
نسبی بودن حكم به زشتی و زیبایی مبتنی بر سه امر واقعی و غیرنسبی است
انسان می تواند همه جهان را زیبا ببیند
معنای زشتی و زیبایی رفتار آدمی
داوری اخلاقی منوط به نیت و علم فاعل است
اسباب نیك و بد یافته شدن افعال آدمی
نسبی بودن احكام اخلاقی مبتنی بر امور واقعی و غیرنسبی است
زشتی و زیبایی از منظر خداوند
عارف برای نظر كردن به زشتی و زیبایی می كوشد خود را با خداوند هم منظر كند
معنای فوق اخلاق بودن عرفان